Temat : Selekcja, dobór kadr. Opis
stanowiska pracy.
Ogólna procedura selekcji (doboru) na stanowisko organizacyjne
Ad. 1) Jest
źródłem informacji dla kandydata o pracy, jakie rezultaty musi osiągnąć.
Stanowi kryterium oceny przydatności kandydatów. Punkt odniesienia, który jest
wykorzystywany do porównania jakości kandydatów do pracy.
Ad. 2) Spełnia 3
zadania : jest potwierdzeniem tego, że kandydat chce się zatrudnić, jest
źródłem informacji dla pracodawcy (do wywiadu selekcyjnego), informacje stają
się częścią dokumentacji kadrowej kandydata.
Ad. 3) Narzędzie,
które szacuje, czy kandydat jest odpowiedni na dane stanowisko, stwierdzenie
kontynuowania dalszej selekcji. Wywiad jest przeprowadzany przez pracowników
komórki personalnej.
Ad. 5) Włącza się w to testy selekcyjne, zawodowe.
Rodzaje testów mają na celu dostarczyć informacji o uzdolnieniu kandydata.
Testy dzielą się na kategorie, ze względu na to, jakie cechy określają. Testy
psychologiczne diagnozujące osobowość, testy zdolności umożliwiają pomiar
umiejętności, które powinien posiadać pracownik na dane stanowisko. Testy
osiągnięć określają jakość umiejętności, testy inteligencji oceniają
inteligencję ogólną.
Ad. 6) Uznawane
są za zasadniczy element procedury selekcji. Celem ich jest wyjaśnienie czy
dany kandydat jest odpowiedni, powinien być przeprowadzony przez kierownika
podlegającemu kandydatowi.
Ad. 7) Jeżeli obie strony podejmują decyzję o
zatrudnieniu, kandydat otrzymuje ofertę pracy.
Ad. 8) Oferta pracy zawiera informacje o wysokości płacy
(powinna być konkurencyjna wobec innych i zgodna z istniejąca strukturą płac w
danej organizacji). Zawiera informacje świadczeń socjalnych, wynagrodzeń,
świadczeń dodatkowych. Jeżeli oferta odpowiada kandydatowi podpisuje umowę o
pracę. Celem jest zapewnienie pracownikowi informacji do swobodnego poruszania
się w organizacji. Podanie informacji o pracy, wymaganiach obowiązujących w
danej firmie. Pracownik powinien otrzymać informacje o najbliższych
współpracownikach z którymi będzie kooperował. Pracownik aplikując na dane
stanowisko orientuje się z branży firmy, jej charakterze, ilości pracowników. Mógłby
również uzyskać informacje dodatkowe, np. na najbliższe lata firmy. Ważne jest
również zapoznanie go z obowiązującymi zwyczajami, zapoznanie z kodeksem firmy.
Opis stanowiska pracy
– najważniejszy dokument z procedurze naboru. Racja istnienia stanowiska,
najbardziej zwięzła odpowiedz na pytanie dlaczego stanowisko istnieje, jakie
byłyby skutki jego braku. Najlepiej gdy racja istnienia stanowiska była opisana
w 1 zdaniu, stosownie dobierać słowa by zrobić to w jak najkrótszy sposób.
Jeżeli nie można znaleźć celu stanowiska lub uzasadnionych działań w
przyszłości, to trzeba się zastanowić czy nadal powinno istnieć. Na podstawie
opisu trzeba wykazać, ze jest potrzebne nie ze względu na osobę, ale na cel i
wyniki (nie tylko finansowe). Niekiedy jego wynik mówi o rezultacie. Nie skupia się na tym co robi tylko dlaczego to robi.
Opisując swoje stanowisko pracownik ma tendencję do pomnażania obowiązków, a
powinien skupić się na priorytetach. Istnieją 2 cele : co robi się na danym
stanowisku i dlaczego. Idealna jest sytuacja gdy z zakresem odpowiedzialności
stanowiska wyznaczają się wskaźniki.
Co powinien zawierać opis
stanowiska pracy :
v
Uzasadnienie istnienia stanowiska
v
Zadania
v
Wymagania od pracownika zajmującego stanowisko
(pożądane i minimalne)
v
Mierniki efektywności lub ustalone zadania zawierające
rezultat
v
Kompetencje, które pozwolą na wykonywanie zadań
i uzyskanie rezultatu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz