Zapewne
w każdym przedsiębiorstwie, którego działalność oparta jest na wykorzystywaniu
maszyn w celach wytwórczych lub do świadczenia usług, jednym z podstawowych
problemów jest sprawne zorganizowanie czynności związanych z utrzymaniem maszyn
we właściwym stanie technicznym, zapewniającym ciągłość użytkowania i
powtarzalność pracy na wymaganym poziomie jakościowym.
Naprawa jest to obsługa
umożliwiająca przywrócenie właściwości użytkowych uszkodzonym ogniwom lub
pojedynczym zespołom maszyny w wyniku regeneracji lub wymiany zużytych części.
Celem tego procesu jest przywrócenie w całości lub części pierwotnej wartości
użytkowej danej maszyny bądź urządzenia, która ta wartość została obniżona na
skutek zużycia lub uszkodzenia. Przez prawidłowo przeprowadzone naprawy
przedłuża się żywotność maszyn i urządzeń. Natomiast konserwacją
nazywamy zespół stałych i systematycznych działań mających na celu utrzymanie
maszyny w dobrym stanie technicznym. W dalszej mojej pracy postaram się
dokładnie przedstawić czynności konserwacyjno remontowe maszyn i urządzeń.
Do
czynności konserwacyjno-naprawczych zalicza się:
Konserwację, przegląd techniczny, naprawę bieżącą, naprawę
średnią i naprawę główną.
Konserwacja jest to proces
obejmujący czynności zmniejszające przebieg zużycia części i zespołów, czyli
utrzymanie maszyn lub urządzenia w należytej czystości, smarowanie jej zgodne z
instrukcją, zabezpieczenie powierzchni
przed korozją itp.
Przegląd techniczny natomiast obejmuje
czynności związane z regulacją zespołów i mechanizmów, usunięciem usterek i
uszkodzeń, myciem i czyszczeniem, ustaleniem stopnia zużycia poszczególnych
części i zespołów dla określenia szczegółowego zakresu naprawy.
Naprawa bieżąca obejmuje
naprawę lub wymianę szybko zużywających się części. W zakres naprawy bieżącej
wchodzą również wszystkie czynności przeglądu technicznego. Przeprowadza się ją
przeważnie bez demontażu maszyny lub urządzenia z fundamentu. Naprawa bieżąca
jest naprawą o najmniejszym zakresie pracy i obejmuje naprawę lub wymianę
szybko zużywających się części oraz czynności regulacyjne.
Naprawa średnia obejmuje
wszystkie czynności naprawy bieżącej oraz naprawę lub wymianę szybko
zużywających się części zespołów w celu zapewnienia prawidłowej eksploatacji
maszyny do następnej naprawy głównej lub średniej. Naprawa ta może być
przeprowadzana na stanowisku pracy maszyny lub po zdemontowaniu jej z
fundamentu w wydziale naprawczym. Dla przykładu obrabiarki skrawające do metali
poddawane są naprawie średniej po przepracowaniu ok. 8000 godzin.
Naprawa główna w której
zakres wchodzi naprawa lub wymiana wszystkich części, a nawet całych zespołów
ulegających zużyciu w celu przywrócenia pierwotnej lub zbliżonej do pierwotnej
wartości użytkowej maszyny lub urządzenia. Naprawę tą przeprowadza się
przeważnie po zdemontowaniu maszyny z fundamentu i przetransportowaniu do
wydziału naprawczego. Przed przystąpieniem do naprawy głównej maszyny należy
zawsze przeanalizować celowość i opłacalność naprawy. Maszyny są przeważnie
wytwarzane seryjnie, lecz naprawiane jednostkowo, co znacznie zwiększa koszt
naprawy.
Cyklem napraw nazywamy
okres czasu pomiędzy dwiema naprawami głównymi lub okres od zainstalowania
nowej maszyny do naprawy głównej, mierzony w godzinach pracy maszyny lub w
kalendarzowych jednostkach czasu. W okresie tym, czyli między dwiema kolejnymi
naprawami głównymi, przeprowadza się w ustalonej kolejności i odstępach czasu
przeglądy oraz naprawy bieżące i średnie. Od nierównomierność zużywania się
części zależy długość cyklu naprawczego i jego struktura, tzn ilość, rodzaj i
kolejność przeglądów i napraw w czasie cyklu. Poszczególne części zużywają się
w różnym czasie i dlatego należy w różnych okresach przewidzieć naprawy bieżące
lub średnie, aby wymienić lub naprawić pewne grupy części.
Dla poszczególnych maszyn i urządzeń przyjmuje się
cykle naprawcze o różnej długości i strukturze:
Na przykład dla obrabiarek
skrawających do metali i pras mechanicznych i hydraulicznych przyjmuje się
cykl dziewięcionaprawczy o czasie cyklu 24 000 godzin i następującej kolejności
przeglądów i napraw:
G-P-B-P-B-P-S-P-B-P-B-P-S-P-B-P-B-P-G
Natomiast dla
obrabiarek automatycznych, młotów, kuźniarek i nożyc przyjmuje się cykl
szczescionaprawczy o czasie cyklu 16 000 godzin i następującej kolejności
przeglądów i napraw:
G-P-B-P-B-P-S-P-B-P-B-P-G
Skróty te literowe oznaczają:
P- przegląd
B -naprawa bieżąca
S- naprawa średnia
G- naprawa główna
Należy
pamiętać, że czas trwania cyklu dla tych samych obrabiarek może być różny i
zależny od warunków pracy i obciążenia. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza
się odstępstwa od przyjętych struktur i czasu trwania cyklu. Odstępstwa te mogą
wynikać z innych rozwiązań konstrukcyjnych danej maszyny lub dokonanych
modernizacji.
Planowanie
napraw w zakładzie przemysłowym wykonuje się w odniesieniu do każdej
maszyny w oparciu i jej cykl naprawczy, ustalając roczne i miesięczne plany napraw. W karcie napraw maszyny planuje się cykl naprawczy oraz terminy
poszczególnych przeglądów i napraw dla danej maszyny. W karcie tej odnotowuje
się również wykonane naprawy i przeglądy, liczbę godzin pracy maszyny w roku i
wymienione części. Na postawie kart naprawczych maszyn wykonuje się roczny plan
naprawy i przeglądów dla całego parku maszynowego danego zakładu.
Warto
zwrócić uwagę na przestoje planowe jest to świadome przerwanie
użytkowania maszyny na podstawie planu remontów. Są one technicznie i
ekonomicznie uzasadnione. Przestoje nieplanowe to:
• nieprzewidziana przerwa w użytkowaniu maszyny spowodowana jej niesprawnością techniczną, potwierdzoną dużą liczbą braków nawet w całej produkcji,
• brak możliwości uruchomienia, brak ruchów roboczych itp.
• nieprzewidziana przerwa w użytkowaniu maszyny spowodowana jej niesprawnością techniczną, potwierdzoną dużą liczbą braków nawet w całej produkcji,
• brak możliwości uruchomienia, brak ruchów roboczych itp.
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń