80. Spółka akcyjna
Spółka akcyjna jest spółką kapitałową posiadającą osobowość prawną, co oznacza, że jest wyodrębnionym organizacyjnie i majątkowo podmiotem prawa. Jest to najbardziej skomplikowana forma działalności, raczej nieodpowiednia dla początkującego przedsiębiorcy. W formie spółki akcyjnej najczęściej działalność prowadzą średnie i duże przedsiębiorstwa. Podobnie jak w przypadku spółki z o.o., spółkę akcyjną wolno założyć w dowolnym celu (np. kulturalnym, charytatywnym) byle by nie był on sprzeczny z prawem. Najczęściej jednak spółka prowadzi działalność gospodarczą i jest przedsiębiorcą. Nazwa spółki może brzmieć dowolnie, powinna jednak zawierać dodatkowe oznaczenie "spółka akcyjna ". Powszechnie używa się skrótu "S.A.". Spółka akcyjna działa na podstawie kodeksu spółek handlowych.
Spółka akcyjna jest spółką kapitałową posiadającą osobowość prawną, co oznacza, że jest wyodrębnionym organizacyjnie i majątkowo podmiotem prawa. Jest to najbardziej skomplikowana forma działalności, raczej nieodpowiednia dla początkującego przedsiębiorcy. W formie spółki akcyjnej najczęściej działalność prowadzą średnie i duże przedsiębiorstwa. Podobnie jak w przypadku spółki z o.o., spółkę akcyjną wolno założyć w dowolnym celu (np. kulturalnym, charytatywnym) byle by nie był on sprzeczny z prawem. Najczęściej jednak spółka prowadzi działalność gospodarczą i jest przedsiębiorcą. Nazwa spółki może brzmieć dowolnie, powinna jednak zawierać dodatkowe oznaczenie "spółka akcyjna ". Powszechnie używa się skrótu "S.A.". Spółka akcyjna działa na podstawie kodeksu spółek handlowych.
Zawiązać
spółkę akcyjną może jedna lub więcej osób. Powstanie spółki akcyjnej wymaga
dokonania następujących czynności:
- zawiązanie
spółki, w tym podpisanie statutu przez założycieli. Założycielem może być
jedna osoba (z wyjątkiem spółki z o.o.) lub kilka osób. Zawiązanie spółki
skutkuje powstaniem spółki akcyjnej w organizacji. Statut powinien mieć
formę aktu notarialnego, a osoby go podpisujące stają się założycielami
spółki.
Pozostałe po zawiązaniu spółki, czynności wymagane do
utworzenia spółki akcyjnej to:
- wniesienie
wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego
- ustanowienie
organów spółki;
- wpisu
do rejestru sądowego.
Statut
musi zawierać:
-
firmę i siedzibę spółki,
-
przedmiot działalności spółki,
-
czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
-
wysokość kapitału zakładowego oraz kwotę
wpłaconą przed zarejestrowaniem na pokrycie kapitału zakładowego,
-
wartość nominalną akcji i ich liczbę ze
wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela,
-
liczbę akcji poszczególnych rodzajów i
związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych
rodzajów,
-
nazwiska i imiona albo firmy (nazwy)
założycieli,
-
liczbę członków zarządu i rady nadzorczej,
albo co najmniej minimalną lub maksymalną liczbę członków tych organów oraz
podmiot uprawniony do ustalenia składu zarządu lub rady nadzorczej,
-
co najmniej przybliżoną wielkość wszystkich
kosztów poniesionych lub obciążających spółkę w związku z jej utworzeniem,
ustaloną na dzień zawiązania spółki,
-
pismo do ogłoszeń, jeżeli spółka zamierza
dokonywać ogłoszeń również poza Monitorem Sądowym i Gospodarczym.
Statut powinien również zawierać, pod rygorem
bezskuteczności wobec spółki, postanowienia dotyczące:
-
liczby i rodzajów tytułów uczestnictwa w
zysku lub w podziale majątku spółki oraz związanych z nimi praw,
-
wszelkich związanych z akcjami obowiązków świadczenia
na rzecz spółki, poza obowiązkiem wpłacenia należności za akcje,
-
warunków i sposobu umorzenia akcji,
-
ograniczeń zbywalności akcji,
-
uprawnień osobistych przyznanych
akcjonariuszom.
Oprócz tego, że statut jest bezwzględnie wymagany do
utworzenia spółki to pełni także inne funkcje. Dokument ten stanowi zbiór norm
stanowiących podstawę funkcjonowania spółki akcyjnej. Statut razem ze zgodą na
zawiązanie spółki, zgodą na brzmienie statutu oraz objęciem akcji przez
założycieli składają się na tzw. umowę założycielską.
Jednym z powodów dla których spółka akcyjna
przeznaczona jest głównie dla dużych przedsiębiorstw jest wymagany dla tej
formy poziom kapitału zakładowego. Minimalny kapitał niezbędny do utworzenia
spółki akcyjnej wynosi 100 000 zł.
Kapitał zakładowy dzieli się na akcje, czyli
udziały w spółce, o równej wartości nominalnej. Wartość nominalna każdej akcji
to minimum 1 grosz. Akcje należą do akcjonariuszy i mogą być przedmiotem obrotu
na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW). Akcjonariusze czerpią dochody z
tytułu np. dywidendy, która przydzielana jest proporcjonalnie do posiadanych
udziałów. Akcje mogą być: imienne i na okaziciela, aportowe i gotówkowe, zwykłe
i uprzywilejowane.
Kapitał zakładowy stanowią wkłady wniesione
do spółki. Wkładem mogą być zarówno pieniądze jak i aporty (np. maszyny,
budynki). Nie mogą natomiast stanowić wkładu praca i usługi na rzecz spółki
oraz prawa niezbywalne (np. użytkowanie).
Spółka akcyjna rozlicza się zgodnie z ustawą
o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) oraz prowadzi pełne księgi
handlowe.
Akcjonariusze nie odpowiadają własnym
majątkiem za zobowiązania spółki. Ich odpowiedzialność ograniczona jest tylko
do wysokości wniesionego do spółki kapitału.
Spółka akcyjna może działać tylko przez swoje organy:
-
zarząd jest to obowiązkowy
organ spółki akcyjnej. Powoływany jest przez radę nadzorczą maksymalnie na
okres 5 lat. Zarząd reprezentuje spółkę na zewnątrz i prowadzi jej sprawy.
Członkami zarządu mogą być wyłącznie osoby fizyczne, akcjonariusze jak również
osoby spoza spółki. Jeżeli statut nie stanowi inaczej to zarząd podejmuje
uchwały większością głosów.
-
rada nadzorcza to
organ kontrolny w spółce. Składa się z minimum 3 członków a w sp. publicznych
(notowanych na giełdzie) min. 5, powoływanych i odwoływanych przez walne
zgromadzenie akcjonariuszy. Rada nadzorcza ma prawo badać wszystkie dokumenty.
W kompetencji rady jest także żądanie od pracowników jak i zarządu wyjaśnień,
sprawozdań i analiz. Rada może również przeprowadzić rewizję stanu majątku
spółki. Przepisy prawne nie pozwalają aby w spółce akcyjnej członek rady
nadzorczej zasiadał jednocześnie w innych organach spółki (np. zarządzie).
-
walne zgromadzenie akcjonariuszy to
organ w skład, którego wchodzą udziałowcy spółki. Decyduje o najważniejszych
sprawach związanych z działalnością w spółki. Akcjonariusze mogą brać udział w
walnym zgromadzeniu osobiście, a także przez pełnomocników. Możliwe jest
również głosowanie za pośrednictwem pełnomocników, ale tylko wówczas gdy
pełnomocnictwo udzielone jest na piśmie i dołączone do protokołu walnego
zgromadzenia. Walne może także wydawać uchwały we wszystkich sprawach, o ile
nie należą one do kompetencji zarządu lub rady nadzorczej. Może być zwyczajne
lub nadzwyczajne.
Zalety
Ograniczona odpowiedzialność
Akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki.
Akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki.
Osobowość prawna
W myśl prawa to spółka akcyjna jest podmiotem prawa a nie tylko jej wspólnicy tak jak to jest w przypadku spółek osobowych.
W myśl prawa to spółka akcyjna jest podmiotem prawa a nie tylko jej wspólnicy tak jak to jest w przypadku spółek osobowych.
Status papieru wartościowego przyznany
akcji
Akcje są papierami wartościowymi i mogą podlegać obrotowi na giełdach.
Akcje są papierami wartościowymi i mogą podlegać obrotowi na giełdach.
Możliwość zaangażowania znacznego
kapitału
Można nie tylko w łatwy sposób zebrać kapitał zakładowy, ale także go podwyższyć w drodze nowych emisji akcji.
Można nie tylko w łatwy sposób zebrać kapitał zakładowy, ale także go podwyższyć w drodze nowych emisji akcji.
Możliwość prowadzenia znacznych
przedsiębiorstw
Prawie wszystkie rodzaje przedsiębiorstw można prowadzić w tej formie prawnej.
Prawie wszystkie rodzaje przedsiębiorstw można prowadzić w tej formie prawnej.
Wady
Koszty aktu notarialnego, wpisu do
rejestru handlowego i jego ogłoszenia
Statut spółki akcyjnej wymaga formy aktu notarialnego, za który się płaci. Dodatkowo od statutu należy zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych w wysokości 0,5% wartości kapitału zakładowego. Spółka akcyjna podlega wpisowi do rejestru handlowego w sądzie, który podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Statut spółki akcyjnej wymaga formy aktu notarialnego, za który się płaci. Dodatkowo od statutu należy zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych w wysokości 0,5% wartości kapitału zakładowego. Spółka akcyjna podlega wpisowi do rejestru handlowego w sądzie, który podlega ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Wysoki kapitał zakładowy
Spółka akcyjna wymaga kapitału zakładowego na poziomie przynajmniej 100 000 zł, a wartość nominalna akcji nie może być niższa niż 1 grosz.
Spółka akcyjna wymaga kapitału zakładowego na poziomie przynajmniej 100 000 zł, a wartość nominalna akcji nie może być niższa niż 1 grosz.
Wymóg prowadzenia pełnej księgowości i
badania sprawozdań
Spółka akcyjna wymaga prowadzenia księgowości w pełnym zakresie i badania sprawozdań finansowych.
Spółka akcyjna wymaga prowadzenia księgowości w pełnym zakresie i badania sprawozdań finansowych.
Podwójne opodatkowanie dochodów
Spółka jako osoba prawna rozlicza się CITem, a i tak dywidendy z jej opodatkowanego zysku obciążone są zryczałtowanym podatkiem.
Spółka jako osoba prawna rozlicza się CITem, a i tak dywidendy z jej opodatkowanego zysku obciążone są zryczałtowanym podatkiem.
81. Pojęcie państwa
Pojęcie państwa nie zawsze jest używane w sposób jednoznaczny. Najczęściej jednak pojmowane jest dosyć szeroko i oznacza złożoną, zróżnicowaną wewnętrznie, wieloszczeblową strukturę administracyjną społeczeństwa zamieszkującego określone terytorium, dysponującą władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
Pojęcie państwa nie zawsze jest używane w sposób jednoznaczny. Najczęściej jednak pojmowane jest dosyć szeroko i oznacza złożoną, zróżnicowaną wewnętrznie, wieloszczeblową strukturę administracyjną społeczeństwa zamieszkującego określone terytorium, dysponującą władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
Na co dzień posługujemy się zwykle bardziej potocznym
określeniem państwa, mając na myśli centralne i lokalne instytucje i urzędy
publiczne, których działalność związana jest z funkcjonowaniem danego systemu
społeczno – gospodarczego. W tym też, mniej więcej, sensie pojęcie to stosowane
jest na ogół zarówno w obcojęzycznych, jak i w polskojęzycznych tekstach
ekonomicznych. We współczesnych opracowaniach i podręcznikach z zakresu
ekonomii termin ,,państwo” używany jest najczęściej wymienne z terminem ,,rząd”
, podobnie jak termin ,,dochody/wydatki państwa” z terminem ,,dochody/wydatki
rządu”.
82. Funkcje państwa
Jeśli chodzi o funkcje państwa, to można wyróżnić m.in. funkcje ekonomiczne, społeczne i polityczne. Między tymi funkcjami istnieją rozliczne związki. Funkcje ekonomiczne państwa, będące zasadniczym przedmiotem naszego zainteresowania, powiązane są zwłaszcza z jego funkcjami społecznymi, z niektórymi z nich nawet bardzo ściśle.
Jeśli chodzi o funkcje państwa, to można wyróżnić m.in. funkcje ekonomiczne, społeczne i polityczne. Między tymi funkcjami istnieją rozliczne związki. Funkcje ekonomiczne państwa, będące zasadniczym przedmiotem naszego zainteresowania, powiązane są zwłaszcza z jego funkcjami społecznymi, z niektórymi z nich nawet bardzo ściśle.
83. Argumenty za ekonomiczną rolą państwa
W literaturze ekonomicznej sformułowano dotychczas wiele argumentów na rzecz ekonomicznej roli państwa. Ważniejsze argumenty za ekonomiczną rolą państwa wiążą się zwykle z takimi czynnikami jak:
a)
konieczność zabezpieczenia systemu
gospodarczego od strony instytucjonalno - prawnej - w
gospodarce rynkowej chodzi przede wszystkim o tworzenie przez państwo pewnych
norm prawnych i instytucji chroniących prawa własności, regulujących
funkcjonowanie systemu prywatnej przedsiębiorczości oraz obsługujących rynek;
b)
niedoskonałości rynku i konkurencji w
praktyce związane z monopolizacją gospodarki i innymi czynnikami
(niedoskonała informacja, ograniczona mobilność czynników produkcji),
prowadzące do nieprawidłowej alokacji zasobów gospodarczych oraz obniżania
poziomu dobrobytu społeczeństwa. Państwo może te straty ograniczyć podtrzymując
konkurencję, wzmacniając system obiegu informacji, usuwając bariery wejścia na
rynek, przeciwdziałając praktykom monopolistycznym itp.;
c)
występowanie negatywnych efektów
zewnętrznych w zakresie produkcji i konsumpcji.
Państwo może nakłonić podmioty gospodarcze do pokrywania całości lub części
kosztów związanych z ograniczeniem negatywnych skutków ubocznych ich
działalności w sferze produkcji lub konsumpcji np. kosztów instalowania
urządzeń zmniejszających zatrucie środowiska naturalnego lub natężenie hałasu.
W ostateczności można nakazać ograniczenie tej działalności lub wprowadzić jej
całkowity zakaz;
d)
istnienie dóbr publicznych
takich jak np. latarnie morskie, chodniki i oświetlenie ulic oraz usługi
dostarczane przez armię, policję czy straż pożarną. Ze względu na trudności z
egzekwowaniem opłat za korzystanie z tego typu dóbr oraz związane z tym wysokie
koszty są one mało opłacalne dla sektora prywatnego i bez odpowiedniego
zaangażowania się państwa mogłyby całkowicie zaniknąć;
e)
istnienie dóbr szczególnie
niekorzystnych lub korzystnych społecznie których konsumpcja ze względów
społecznych jest szczególnie niepożądana np. narkotyki, alkohol,
tytoń lub szczególnie pożądana np. niektóre szczepionki czy książki. Ocena
przydatności takich dóbr dokonywana przez poszczególne jednostki może być
zdecydowanie rozbieżna z ocenami dokonywanymi przez gremia i instytucje
reprezentujące szersze społeczności lub społeczeństwa jako całość, co może być
m.in. wynikiem niewiedzy jednostek lub świadomego hołdowania przez nie
odmiennym powszechnie przyjętym wartościom i postępowaniu;
f)
występowanie takich zjawisk, jak duże
wahania aktywności gospodarczej, bezrobocie, niepełne wykorzystanie mocy wytwórczych
oraz inflacja, które prowadzą do destabilizacji
gospodarki, niepewności i marnotrawstwa zasobów gospodarczych;
g)
istnienie pozbawionych opieki ludzi
starych, niedołężnych, upośledzonych i chorych,
którzy nie są w stanie sami sobie poradzić;
h)
powstawanie zbyt dużych, nie
akceptowanych społecznie różnic dochodowych i majątkowych,
które osłabiają motywację ludzi o niskich dochodach oraz sprzyjają różnego typu
konfliktom i protestom.
84. Argumenty przeciw
ekonomicznej roli państwa:
Formułowane są także argumenty przeciw ekonomicznej roli państwa. Wynikają one nie tyle z przekonania, że rynek jest doskonałym środkiem osiągania pewnych celów, ile raczej z przeświadczenia, że problemy (kłopoty) powstające w związku z interwencjonizmem państwowym są większe niż problemy, które są rozwiązywane dzięki niemu.
Formułowane są także argumenty przeciw ekonomicznej roli państwa. Wynikają one nie tyle z przekonania, że rynek jest doskonałym środkiem osiągania pewnych celów, ile raczej z przeświadczenia, że problemy (kłopoty) powstające w związku z interwencjonizmem państwowym są większe niż problemy, które są rozwiązywane dzięki niemu.
Ważniejsze argumenty przeciw aktywnej roli państwa w
gospodarce wiązane są m.in. z takimi czynnikami jak:
pojawianie się stanów nierównowagi na
rynku (niedoborów lub nadwyżek) w wyniku regulacji państwowych, zwłaszcza
wtedy, gdy te regulacje rzutują bezpośrednio lub pośrednio na ceny produktów i
usług;
zniekształcone informacje – im
większy zakres państwowych regulacji, tym bardziej zniekształcone, mniej
obiektywne są informacje;
zmniejszona elastyczność systemu
gospodarczego wywołana biurokratyzacją i usztywnieniem
procesów decyzyjnych – im większy rozrost biurokracji państwowej i zasięg
ingerowania w gospodarkę, tym mniejsza elastyczność systemu;
wysokie koszty interwencjonizmu państwowego
przy równocześnie niewielkiej skuteczności wielu działań;
osłabienie bodźców związanych
z rynkiem;
niereprezentatywność państwa (rządu)
– funkcjonariusze państwa mogą działać przede wszystkim w interesie własnym, a
nie w interesie obywateli;
ograniczanie wolności jednostki i
hamowanie oddolnej inicjatywy.
85. Ekonomiczne funkcje państwa:
Po przytoczeniu ważniejszych argumentów za i przeciw aktywnej roli państwa w gospodarce można omówić ekonomiczne funkcje państwa. Są to:
Po przytoczeniu ważniejszych argumentów za i przeciw aktywnej roli państwa w gospodarce można omówić ekonomiczne funkcje państwa. Są to:
- funkcja
alokacyjna,
- funkcja
stabilizacyjna,
- funkcja
redystrybucyjna.
Stopień akceptacji tych funkcji przez poszczególne
kierunki teoretyczne jest bardzo zróżnicowany.
86. Tworzenie ładu
instytucjonalno-prawnego
Funkcja państwa polegająca na tworzeniu i zapewnianiu funkcjonowania odpowiedniego ładu instytucjonalno-prawnego jest specyficzną funkcją państwa, którą trudno byłoby jednoznacznie sklasyfikować, gdyż ma ona istotne znaczenie z punktu widzenia wszystkich jego funkcji, w tym ekonomicznych.
Funkcja państwa polegająca na tworzeniu i zapewnianiu funkcjonowania odpowiedniego ładu instytucjonalno-prawnego jest specyficzną funkcją państwa, którą trudno byłoby jednoznacznie sklasyfikować, gdyż ma ona istotne znaczenie z punktu widzenia wszystkich jego funkcji, w tym ekonomicznych.
Tworzenie odpowiedniego ładu instytucjonalno-prawnego,
bez którego trudno sobie wyobrazić sprawne funkcjonowanie zarówno
gospodarki, jak i społeczeństwa, należy do najważniejszych, niekwestionowanych
funkcji współczesnego państwa. Jest to funkcja przede wszystkim długookresowa,
polegająca nie na bieżących interwencjach państwa, lecz na ustanawianiu
stosunkowo trwałych, stabilnych instytucji i „reguł gry”.
W odniesieniu do gospodarki rynkowej chodzi tu głównie o tworzenie
norm prawnych oraz instytucji chroniących własność prywatną i prawa
poszczególnych jednostek, ale także prawa większych zbiorowości i społeczeństwa
jako całości, organizowanie sprawnego systemu obiegu informacji ekonomicznej,
ustanawianie zasad funkcjonowania instytucji obsługujących rynek (takich jak:
giełdy i inne instytucje finansowe), zasad prowadzenia działalności
gospodarczej, w tym tworzenia i likwidowania przedsiębiorstw, warunków
konkurencji między podmiotami krajowymi i zagranicznymi, stosunków między
producentami i konsumentami oraz między przedsiębiorcami i pracownikami itd.
Tworzenie dobrego prawa oraz wspieranie instytucji
zapewniających sprawne funkcjonowanie nowoczesnego systemu prywatnej
przedsiębiorczości i samego rynku nie może być dziełem przypadku, wymaga więc
czynnego zaangażowania się państwa. W praktyce oznacza to m.in. dobre
współdziałanie różnych, formalnie niezależnych od siebie, organów władzy
państwowej, w tym organów władzy ustawodawczej, wykonawczej (zwłaszcza rządu) i
sądowniczej, organów władzy centralnej i lokalnej itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz